wait لطفا صبر کنید
مجلس شورای اسلامی
| |
معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی
صفحه اصلی » حوزه معاونت » معاونت
بازدید:565
0/0 (0)
[1395/09/29]

معاون قوانین: عدم توجه به سیاست های کلی یکی از مشکلات موجود در تصویب قوانین است  

معاون قوانین: عدم توجه به سیاست های کلی یکی از مشکلات موجود در تصویب قوانین است.

معاون قوانین: عدم توجه به سیاست های کلی یکی از مشکلات موجود در تصویب قوانین است.

معاون قوانین مجلس می‌گویند: مجلس اول بیشترین و مجلس پنجم کمترین فعالیت را از لحاظ تعداد جلسات علنی داشته؛ ضمن آنکه مجلس ششم با ۳۹۸ قانون بیشترین مصوبه را در طول فعالیت یک دوره مجلس داشته است.

به گزارش سایت معاونت قوانین به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر امیدوار رضایی در پنجمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری گفت: پژوهش و فرایند قانونگذاری یکی از مظلوم ترین موارد در جامعه است چرا که در هر نهاد یا دستگاهی که مشکل ایجاد می شود موارد را به کمبود قوانین و یا زیادی قانون ارجاع می دهند که این موضوع درست نیست.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی افزودند: در فرایند قانونگذاری 5 مرحله وجود دارد که این مراحل شامل تدوین، تصویب، تنقیح، تفسیر و اجرا می باشد و طبق قانون سال 89 تنقیح قوانین به عهده معاونت قوانین مجلس است.

وی با اشاره به اینکه معاونت قوانین باید در کلیه موارد نگارشی و مباحث مربوط به تنقیح قوانین ورود کند، تصریح کردند: در این راستا طرح ها و لوایح زیادی از سوی معاونت تنقیح قوانین مورد رسیدگی قرار می گیرد و می توان در بررسی طرح ها به چهار نوع طرح اشاره کرد که از این جمله طرح معمولی، طرح شورای عالی استان ها، طرح تنقیح و طرح براساس پیگیری های کمیسیون ها می باشد؛ ضمن اینکه لایحه نیز از طرف دولت به مجلس ارائه می شود که در  این راستا نیز لایحه قضایی نیز به صورت جداگانه از سوی قوه قضائیه ابتدا به دولت و در صورت عدم همکاری دولت مستقیماً به مجلس ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه تعداد قوانین مصوب شده از ابتدای مجلس اول تا شش ماه اول مجلس دهم بسیار زیاد است، گفتند: از این تعداد 2957 قانون مصوبه مجلس است و در برخی از طرح ها و لوایح پس از تصویب نیز اصلاحاتی صورت گرفته است همچنین اگر به آمار موجود توجه کنیم مجلس اول با 625 جلسه علنی بیشترین فعالیت و مجلس پنجم با 387 جلسه علنی کمترین فعالیت را داشته است.

رضایی ادامه دادند: همچنین مجلس ششم 830 طرح و لایحه را مورد بررسی قرار داده و مجلس نهم با 195 قانون کمترین مصوبه را داشته است از سویی دیگر مجلس ششم با 398 قانون بیشترین مصوبه را در طول فعالیت یک دوره مجلس داشته است.

معاون قوانین مجلس با بیان اینکه هر طرح و لایحه ای نباید به قانون تبدیل شود، تصریح کردند: افزایش طرح ها نسبت به لوایح در مجلس نهم به اوج خود رسید و نکته مثبت این مجلس در تصویب قوانین این بود که 52 درصد از مصوبات به صورت لایحه از سوی دولت به سرانجام رسید بنابراین شانس طرح ها در مجلس نهم برای تصویب به شکل قانون 19 درصد بود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین آسیب های حال حاضر مجلس تعدد و ازدیاد طرح ها و لوایح اصلاحی است گفتند: در مجلس نهم 697 طرح و لایحه وجود داشت که 229 مورد از آن درعنوان اصلاح و الحاق داشته و 39 مورد از این تعداد نیز به شکل استفساریه درآمد. همچنین در 6 ماه اول مجلس دهم 219 طرح و لایحه در مجلس مطرح شده است که از این تعداد 108 مورد به صورت طرح و 110 مورد به صورت لایحه بوه است که یک مورد نیز طرح شورای عالی استانها بوده است. از سویی دیگر 16 مصوبه نیز تا کنون به دولت از سوی مجلس به شکل قانون ابلاغ شده است که از این تعداد 4 مصوبه به شکل طرح و 12 مصوبه به شکل لایحه بوده است.

رضایی با اشاره به اینکه یکی از آسیب های جدی حال حاضر گسست در قانونگذاری است گفتند: با توجه به اینکه قانون اساسی، سند چشم انداز و موارد دیگر در جامعه وجود دارد اما گسست قوانین نیز بسیار زیاد است و بسیاری از قوانین بدون در نظر گرفتن سیاست های کلی تصویب می شود بنابراین غیر از گسست قوانین به شکل نرم افزاری مشکل گسست قوانین به صورت سخت افزاری نیز وجود دارد.

وی تاکید کردند: باید از تجربه شورای نگهبان و نهادهای دیگر برای تصویب بهتر قوانین استفاده کرد و با توجه به اینکه این روزها بسیار صحبت از تورم و ازدیاد قوانین می شود باید از تصویب قوانین غیر ضروری نیز در جامعه جلوگیری گردد.

رضایی با انتقاد از اینکه برخی از قوانین در کشور مربوط به 100 سال پیش است افزودند: بارها مقام معظم رهبری تاکید کردند که این قوانین باید به روز شده و قوانین جدید باید طبق سیاست ها اتخاذ شود اما پیشنهادی دراین زمینه تا کنون دیده نشده است به عنوان مثال در حال حاضر تنها در حوزه مالیات بیش از 700 قانون در کشور وجود دارد که سرمایه گذاران را در فعالیت های اقتصادی به طور قطع دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به نبود تعریف مشخصی از الفاظی مانند لغو، حذف، نسخ یا کان لم یکن گفتند: تعریف مشخصی از این الفاظ مشابه در قانون وجود ندارد و همین موضوع مشکل زا خواهد بود همچنین طبق اصول 52 و 126 قانون اساسی گفته می شود که لایحه بودجه باید براساس قانون تدوین شود اما در حال حاضر نیز به این موضوع به طور دقیق توجه نمی گردد.

معاون قوانین مجلس با انتقاد از اینکه در 13 سال گذشته 14 مورد اصلاحیه در قوانین انتخابات داشتیم تصریح کردند: عدم توجه به سیاست های کلی یکی از مشکلات موجود در تصویب قوانین است ضمن اینکه نمایندگان باید توجه کنند در ارائه طرح ها به مجلس منطقه ای به موضوع نگاه نکنند چرا که قوانین باید به صورت ملی باشد و دیدگاه ملی داشته باشد بنابراین لازم است در تصویب قوانین از تعامل و همکاری کارشناسان و پژوهشگران نیز استفاده گردد.

یادداشت ها
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :
Parameter:223011!model&115 -LayoutId:115 LayoutNameالگوی متنی کل و قوانین و اخبار